انواع بازی
بازیها به چهار دسته تقسیم میشوند:
الف )جسمی(Physical)،
ب )تقلیدی (Imitative)،
ج)ساختنی (Constructive)
د) خلّاق(Crative)
در کنار هر یک از انواع بازیها میتوان آموزش از طریق بازی را نیز در نظر گرفت. بازیهای آموزشی، مشروط بر آنکه تحمیلی نباشند و کنترل، جهت و مسیر آن توسط خود کودک انتخاب شوند، نقش مهمی در تقویت حواس و قوای ذهنی و فکری او خواهند داشت. انواع جورچین، لگو، بازی با خمیرهای رنگی، نقاشی با آب رنگ یا شنهای رنگی که در بازار موجودند، از این دسته هستند.
متخصصان علوم رفتاری نیز معتقدند اسباببازی باید باعث فکر کردن و رشد تخیل کودک شده یا او را با مفاهیم مختلف مثل رنگها شکلها و… آشنا میسازد. از طرف دیگر اسباببازی باید متناسب با سن او باشد. اگر اسباببازی برای کودک سخت باشد، او را خسته میکند و اعتماد به نفس او را کم میکند. از سوی دیگر اگر خیلی ساده هم باشد کودک را به فکر کردن وادار نخواهد کرد.اسباببازی مناسب، اسباببازی است که خود کودک بازی کند نه اینکه اسباببازی، بازی کند و کودک تماشا کند.